تبلیغات
شهر و شهرساز - تحلیل نقش ، عملکرد و وظایف شهرداری ها در ایران و جهان

برای تحلیل و نقد مفهوم و جایگاه  شهرداری هادر  ایران، روشی که می تواند تا حد زیادی روشن  کننده باشد مقایسه بین این مفهوم درکشورهای توسعه یافته با ایران است.  تجارب جهانی نشان می دهد که: «شهرداری سازمانی است  منتخب که با مشارکت اهالی یک محل انتخاب شده و  به منظرو ارائه خدمات عمومی محلی به فعالیت می پردازد. این موسسه عمومی  و غیر دولتی است اما رسمیت قانونی دارد   
   

  زیرا براساس قوانین ملی یا ایالتی تشکیل می گردد و از  سوی حکومت مرکزی به رسمیت شناخته می شود. شهردری در اداره امور محلی به  فعالیت می پردازد. این موسسه عمومی و غیردولتی  است اما رسمیت قانونی دارد. زیرا بر اساس  قوانین ملی یا ایالتی تشکیل می گرددو  از سوی حکومت مرکزی به رسمیت شناخته می شود.  شهرداری در اداره امور محلی ازاستقلال نسبی برخوردار است، اما خود  مختاری کامل به حدی که بتواند قوانین اساسی وسایر  قوانین لازم الاتباع کشور را نقض نماید،  ندارد. موسسه شهرداری برای تأمینمنابع خود بیشتر بر درآمدهای محلی  اتکاه دارد و کمتر از منابع ملی بهره می جوید.  شهرداری معادل مدیریت شهری نیست، اما  هسته مرکزی مدیریت شهری را تشکیل می دهد ووظیفه  هدایت، نظارت راهبری و جلب مشارکت سایر عوامل  موثر بر مدیریت شهری را بر عهدهدارد  »
در کشور ما اگر چه بعداز تشکیل شوراها،  شهرداری سازمانی منتخب محسوب میگردد، اما استقلال شهرداریدر اداره  محلی در ایران بسیار محدود است و به مانندکشورهای  توسعه یافته هسته مرکزی مدیریت شهری را تشکیل  نمی دهد. « در بسیاری ازکشورهای  توسعه یافته و حتی ودر تعدادی از جوامع در حال  توسعه، البته با شدت وشفافیت کمتر، امور محلی و مدیریت شهری  یک رده حکومتی ویژه و نسبتاً مستقل در کلنظام  روابط دو طرفه و از طریق کانال های قانونی  مبتنی بر رسمیت جیاگاه و وظایفحکومت  محلی برقرار می شود. اما در ایران سیستم  مدیریت شهری و شهرداری نه تنها بهعنوان یک سطح و رده فضایی مستقل  مدیریتی محسوب نمی شود، بلکه کاملاً وابئسته  و تحتنظارت  کامل دولت مرکزی و واحدهای تابعه آن در سطوح  ملی، منطقه ای و محلی حمایتکننده این نوع است که اخیراً با تحقیق  خودگردانی مالی شهرداری ها موضوع کمک مالی تاحد  زویادی منتفی شده است»
به طور کلی : « نقایص و نقاط ساختاری  شهرداری هایایران در مقایسه با مبانی نظری و تجارب  جهانی را می توان در موارد زیر ارائه کرد:

*1-
عدم  رعایت برخورداری از هیات رئیسه قدرتمند*با تلقی مدیریتشهری  به عنوان یک سیستم جامع فضایی و عملکردی ناظر  بر تمام حیات شهر و شهرداری بهعنوان هسته مرکزی این سیستم، مشکل عدم  برخورداری از نهاد نظارت کنندۀ همه جانبه وقدرتمند  در اداره امور شهرهای ایران ملموس تر می شود.  چرا که نه شورای شهر و نهشهرداری  ها ایران به لحاظ قانونی و اجرایی ، امکان  نظارت و احاطه بر کل امور شهر راندارند.

*2-
عدم  امکان مشارکت و دخالت رسمی و قانونمند*شهرداری رادر  لایه های سیاستگذاری ، تصمیم گیری و  برنامهریزی به صورت رسمی و قانون باقینگذاشته و شهرداری عمدتاً به عنوان  نهادی صرفاً اجرایی در زمینه های عمرانی وخدماتی  تلقی شده است و نه نهادی مدنی موثر و مسئول در  توسعه عمرانی و خدماتی تلقیشده  است و نه نهادی مدنی موثر و مسئول در توسعه  پایدار شهری .

*3-
در هم آمیختگی و عم تفکیک امور مدیریت شهری  از امور سیاسی کشوری*وجود ایم تفکیکبه  صورت نظوری و علمی در جوامع غربی و عدم آن در  ایران یکی دیگر از تفاوت هایمدیریت  شهری در این جوامع است. به همین دلیل است که  مقامات و مسئولان شهری و کشوریدر ایران چندان قابل تفکیک نبوده و  هنوز هم نیستند که علت این امر را باید در نبودحکومت  های محلی مکمل و همکار حکومت مرکزی در ایران  جستجو نمود.

*4-
عدمپذیرش و رسمیت « شهر » به عنوان یک  محدودۀ نظام مدیریتی وفضایی مستقل*درایران  هیچگاه شهرها به عنوان واحدهای فضایی جداگانه  و مستقل مطرح نبوده اند، بلکههمانند کلیه اجزاء سرزمین به صورت  یکپارچه تحت تسلط و انقیاد حکومت مرکزی قرارداشته  اند. لذا نیازی به سیستم مدیریت جداگانه نیز  نداشته اند. در حالی که به ویژهدر  تجارت جوامع غربی تسلط دولت محلی – از جمله  شهرداری – به عنوان سازمانی بااختیارات جامع و بالاترین مرجع اداری  در یک محدوده فضایی ویژه امری رایج و پذیرفته شده  است. در تداوم همین روند است که هنوز هم در  ایران و سازمان های دولتی ) با تنهاسازمان محلی یعنی شهرداری معمولاً به  نفع سازمان های بخشی حل و فصل می شود.

*5-
فقدان  کامل و نسبی ضعف نهادهای منتخب شهروندان*مجموعۀ خصلت های  اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی حاکم بر شهرهای  ایران سبب شده است تا امکان و فرصتچندانی برای شکل گیری و نضج نهادهای  منتخب شهروندان و شکل گیری از پایین به بالای قدرت  فراهم نشود. دخالت و اعمال نظر دولت مرکزی از  طریق مکانیزم های سیاسی، تشکیلات و مالی از جمله ابزارهای تضعیف  نهادهای منتخب بوده است.

*6-
نقص و  تک بعدی بودن سیستم مدیریت شهری در ایران  به لحاظ وظایف و عملکردها*شهرداری هادر  ایران اکثراً به عنوان نهاد مسئول خدمات شهری  و حداکثر جنبه های کالبدی عمران شهری به نظر مردم بوده و هستند و نهاد  مسئول تمام ابعاد خدمات شهری وشهروندان*.*


BHW
چهارشنبه 30 فروردین 1396 08:24 ب.ظ
I do trust all the ideas you have presented to your post.
They're very convincing and will definitely work. Nonetheless, the posts are very
quick for starters. May just you please extend them a little from subsequent time?
Thank you for the post.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
قیمت زنده طلا و سکه